Godare nytt bokår?

Och då var 2010 slut.
     Och för ovanligheternas skull är detta ingen recension. Nej, detta är Emelie som tar farväl av bokåret 2010 och välkomnar glatt det nya.
      För många handlar säkert ”bokåren” om de nya böckerna som kommer ut och om de som vinner priser för de gamla. Själv så handlar det mer om vad jag upptäcker för nytt i min egen bokvärld, men mest av allt om vad jag läser under året.

Som jag nämnde i mitt första inlägg här på bloggen så har jag alltid älskat att läsa, men av någon anledning gjort det pinsamt lite ända sedan mellanstadiet. Så därför är nog just det här året särskilt speciellt i bokväg: Efter ett samtal med några nära vänner så fick jag för mig att läsa om min gamla favoritbok. Det var en upplevelse som hette duga. Jag läste fortsättningarna på den boken och plötsligt existerade en läslust som jag länge önskat att jag hade. Min bokslukande vän Edvina var inte sen att acceptera förslaget på att vi två tillsammans skulle skapa en bokblogg, vilken jag skriver på nu. Vår älskade Bokevolution.

Även om bloggen i många avseenden gett mig mer inspiration och energi åt att läsa så kan jag inte förneka att den ibland varit lite ansträngande. Kanske inte nämnvärt egentligen, men tillräckligt för att jag ska rynka på ögonbrynen ibland åt att recensioner så sällan kommer upp och åt att jag kanske inte läser för tillfället. Men jag kommer alltid tillbaka till att jag hellre levererar bra än mycket. Och det enda vi lovar våra läsare är en ”riktig bokblogg”, inte nya recensioner varje vecka. Riktig bokblogg är förstås enligt våra mått mätta. Vilket innebär att det är en bok utan ”idag har jag…”, ”jag hittade…” etc – utan nästan bara bokrecensioner, och ska det vara annat ska det vara givande texter för bloggen eller för litteraturen i sig.
Men däremot så finns det faktiskt något jag vill be om ursäkt för. Och det är för att jag själv ofta skriver i ”Vi läser just nu” att jag läser böcker som jag sedan inte recenserar. Problemet där handlar om att jag börjar läsa men att jag sedan kommer av mig och inte blir klar. Sedan ser jag här att jag läser den, känner mig nästan stressad och kommer mig aldrig för. Så för mig blir nyårslöftet för denna blogg att SLUTFÖRA eller SLUTA skriva sådant jag inte recenserar. Klubbat.

Men vad mer om bokåret i sig? Jag har som sagt läst mer än på länge, och den absolut bästa läsupplevelsen var ”Överenskommelser” av Simona Ahrnstedt (som faktiskt kom ut i år). En av de bästa böckerna jag någonsin läst. Och läser om igen just nu (och läser om igen senare i år).

Bokåret 2011 är jag övertygad om kommer bli fantastiskt för mig. Det har bara gått en vecka och jag har redan inhandlat tre nya små kärlekar. En ”livsinvestering” (som jag kallar sådant man kommer ha glädje av livet ut även genom andra) i form av ”Bröderna Lejonhjärta” av Astrid Lindgren i ljudbok. Sedan Mario Vargas Llosas ”Den stygga flickans rackartyg” och Robert Gustafsson självbiografi ”Från vaggan till deadline”. Den senare har jag redan kommit hundra sidor på – superbra säger jag bara. Men sen så tycker jag också väldigt mycket om självbiografier.
Annat jag definitivt kommer att läsa är ”Tårtgeneralen” av Fredrik Wikingsson och Filip Hammar. Den köpte jag till pappa i julklapp så jag bara väntar på att han ska bli klar. Sedan finns det böcker jag inte äger men säkert kommer att få tag på genom biblioteket: ”Bricken på Svartvik” av Vibeke Olsson, ”En förtjusande man” av Marian Keyes, ”Memories” av Elaine Paige,  ”Nattens färger” av Per Oscarsson och klassikern ”Borta med vinden” av Margaret Mitchell. ”Borta med vinden” började jag på i höstas men då hade jag en bok i skolan att läsa och förnuftet segrade över känslan.

Givetvis kan jag inte hundraprocentigt lova att allt i stycket ovan läses. Löften som inkluderar mig själv väldigt starkt är jag mycket duktig på att bryta. Tyvärr. Men vad som än händer så kommer jag att läsa i år, och det kommer att hamna här på Bokevolution. För även om vi inte är så stora och har så många läsare är jag väldigt stolt över vår lilla blogg. Den är verkligen vad vi ville att den skulle bli – en riktig bokblogg.

Emelie Eriksson
8e januari 2011

Detta inlägg publicerades i Om bokevolution och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Godare nytt bokår?

  1. Seppo Ylikoski skriver:

    Jag hoppas att ni recenserar Per Oscarssons bok. Jag tycker den är fängslande att läsa och många känner nog igen sig i situationen som Per var i, när han skrev i boken. Har sett att Sven Lindqvist sågade boken då den kom ut, där han ralljerade och jämförde Per med bl.a August Strindberg. Jag ser det som ett + i kanten för Per, som total amatör i skrivande tecknar ner sina känslor och tankar på ett så begåvat och hisnande sätt.
    Med vänlig hälsning
    Seppo Ylikoski

    • bokevolution skriver:

      Det ska vi definitivt göra! Det du skriver hade jag ingen aning om, fascinerande! Det blir att springa ner till biblioteket redan i veckan.

      • Seppo Ylikoski skriver:

        Märk väl att boken ”Nattens färger” har kommit ut i ny upplaga på förlaget Ordbrand. Per skrev ett nytt förord till boken i november 2010. Det kanske blev hans sista utsagor till eftervärlden p.g.a hans tragiska bortgång vid årsskiftet.

  2. Pingback: Vill ni se ett inlägg om skillnaderna i filmen/boken Grabben i graven bredvid? | bokevolution

Lämna en kommentar