”Överenskommelser” av Simona Ahrnstedt

Jag hade velat läsa denna en tid, och blev därmed väldigt glad när jag hittade den bland mina artonårspresenter. Genast dök jag ner i den, men jag hade ingen aning om att jag skulle dras med i historien på det sättet jag gjorde. Jag kunde inte släppa den. Jag tror aldrig att jag har känt mig så ett med en bok.

Simona Ahrnstedts debutroman utspelar sig sent 1800tal i Stockholms socitetskretsar, där 17åriga föräldralösa Beatrice Löwenström och norske Seth Hammerstaal möts för första gången på Operahuset. Något oförklarligt uppstår, som snart utvecklas till en passionerad åtrå och starkare känslor som de knappt själva förstår. Men de hinner inte fördjupa sig i något: Beatrices farbror och vårdnadshavare har andra planer som inte gynnar många andra än honom själv.

Tidigare var min absoluta favoritkärlekshistoria den mellan Richard och Penelope i ”Snäcksamlarna”. Men efter ”Överenskommelser” känns det som om den historien inte är någonting. Den här fullkomligt utplånar känslorna i jämförelse. Jag är så otroligt inne i karaktärerna och vad de känner. Något som givetvis har att göra med hur briljanta de är. Simona Ahrnstedt har verkligen fått till dem. Jag kan uppleva att böcker från den tiden och senare, och även de som ska spegla den, ibland kan bli väldigt strikta i och med att språket ska skapa en tidsriktig miljö. Och ibland känns det som om detta strikta faller över på karaktärerna. Att de stramas upp och inte blommar ut. Men detta händer alltså inte i ”Överenskommelser”. Både karaktärer och scener får vara sitt yttersta.

Som jag sa så känner jag verkligen med karaktärerna, och det gör att jag halvvägs in i boken så otroligt lätt blir rörd. Allting berör mig, och titt som tätt blir mina ögon blanka. Om det så är något lyckligt, roligt, sorgligt eller jobbigt. När det är riktigt ledsamt eller glatt så strömmar tårarna nedför kinderna på mig. Sen kunde jag förstås ibland känna att jag var lite väl fånig – när två personer får en fisk tillsammans borde man faktiskt inte bli tårögd.

Några dagar innan jag började läsa så hade jag pluggat med en kompis, där hon läste på om en känd psykolog. Då stötte hon på att innan denna psykologs teori blev känd, så sa man att hysteri var en kvinnosjukdom. Dvs att endast kvinnor kunde bli hysteriska. Vi funderade lite över detta och förstod inte hur det kunde komma sig. Och därför så reagerade jag förstås lite extra på att ämnet diskuteras över en middag i boken. Och Beatrice ger nog svar på frågan. Hon ifrågasätter en mansgris åsikt om att det endast drabbar kvinnor genom att ställa frågan ”Tror du inte att kvinnor blir hysteriska p g a att de tvingas vara passiva hela dagarna?”. För det var ju så – en kvinna av högre klass fick inte göra eller kunna någonting. Boken tar starkt ställning till detta och Beatrice är en underbar karaktär att föra fram den med.

Men även om detta mästerverk lyfter fram vissa samhällsfrågor så är det främst för kärlekshistorien jag älskar den. Och för att den inte berättar den tamt och snällt. Ahrnstedt vågar ta i med hemska saker också, vilket gör det positiva så mycket mer värt.
Och som avslut, efter att jag ber er läsa den, vill jag visa upp ett av mina favoritcitat. Ett citat som speglar både bokens språk och känsloskildringar:

”Och under hela den dunkla vandringen hade han debatterat med sig själv, resonerat kring varför det inte vore en utmärkt idé att rusa tillbaka, knacka på dörren och tigga om att få göra sitt yttersta för att älska henne tills allt det fula hon någonsin upplevt var borta för alltid.”

Emelie Eriksson
8e november 2010

Det här inlägget postades i Emelies favoritböcker, Erotik, Historia, Humor, Kärlek, Spänning, Teböcker, Tragedi och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till ”Överenskommelser” av Simona Ahrnstedt

  1. Edvina skriver:

    Åh vad bra recenserat, längtar efter att läsa denna!

  2. Ping: Emelie, sweetheart! | Simona Ahrnstedt

  3. Ping: Dagens Google-skörd | Simona Ahrnstedt

  4. Ping: Godare nytt bokår? | bokevolution

  5. Ping: London calling | bokevolution

Kommentera

