Kafka på stranden – Haruki Murakami

När jag har läst färdigt så vet jag intre riktigt vad det är jag har läst, men jag är alldeles säker på att det var fantastiskt. Konstiga saker händer gång på gång men de beskrivs så lugnt och odramatiskt att de blir självklara. Varför skulle det inte kunna falla ett fint regn över en plats i Japan, ens om dropparna var fisk.

Det är inte den första Murakami-bok jag läser, jag är fast i det lugna berättandet om livet, som hela tiden spelar hans karaktärer omvälvande spratt. Jag tycker att jag hela tiden lär mig något när jag plöjer kapitel efter kapitel men jag kan inte sätta fingret på vad, jag vet att jag gillade boken men kan inte heller sätta fingret på varför, jag vet knappt vad jag ska säga om boken när någon frågar, jag vet inte vilka ord jag ska använda när jag ska skriva om den här, en Murakami-roman måste helt enkelt upplevas av var och en för annars tror jag inte att man kan förstå. Sedan kan det alldeles säkert vara så att någon läser den och inte alls tycker att den var så märkvärdig som jag här uttrycker att den är, men de är det för mig dessa japanska mystiska böcker.

Kafka Tamura rymmer hemifrån, pojken som kallas kråkan är hans följeslagare och påhejare. Nakata är en gammal man som kan tala med katter och Hoshino är en ungkarl som kör lastbil. Kafka stöter aldrig på de två andra men deras historier sammanflätas då de alla tre anländer till samma stad, till samma bibliotek. Ingen av dem vet vart de ska men de känner på sig att när de är framme så kommer de veta att de har kommit rätt. Det träder också fram en handfull andra karaktärer som alla är älskvärda eller så avskyvärda att min mage knöt sig i obehag.

De som fattar, fattar är allt jag kan skriva, läs en Murakami och ingången kanske öppnar sig!

Det här inlägget postades i Drama, Erotik, Fantasy, Kärlek, Spänning, Teböcker. Bokmärk permalänken.

Kommentera

