”Från vaggan till deadline” av Robert Gustafsson

Redan första gången jag hörde talas om att Robert Gustafsson skulle släppa en självbiografi väcktes intresset. Jag är visserligen inget inbitet fan, men jag gillar verkligen det han gör och dessutom personen han visar upp i intervjusammanhang. Och så gillar jag självbiografier. Men de finns de inte allt för många av om de personer jag gillar. Det ekar tomt från bland andra Grace Kellys sida. Så det var en självklarhet att jag skulle läsa Robert Gustafssons när den kom ut.

Robert Gustafsson har fått stämpeln på sig att vara ”Sveriges roligaste man”. En titel han precis som många anser är en aning fånig – då man faktiskt inte kan vara roligaste, smaken är ju som baken. Men faktumet återstår ändå att han är en av Sveriges mest populära komiker och personer. Han har underhållit genom Björnes magasin, Killinggänget, dansbandet Rolandz och med alla sina imitationer och karaktärer. Men bakom alla de där karaktärerna döljer sig en pedant arbetsnarkoman och hypokondriker som inte riktigt vet vem han är, en man som tampats med bland annat dödsångest, otrohet, sömnsvårigheter och broderns sjukdom och död. Det är en komplex människa bakom alla skämten, en människa många fått nys om i intervjuer men som aldrig trätt fram fullt framtill nu.

Det kluriga med självbiografier är att de nog inte riktigt är gjorda för att recensera, om nu någon bok skulle vara det. Det finns inte mycket mer att klaga på än sättet den är skriven, struktur och stil. Det vore en aning idiotiskt att säga ”jag gillade inte handlingen”. Sen kan det ju i för sig vara så, men man kan knappast klaga på att en människa inte levt ett liv som faller en i smaken. Och annars så brukar nog människor välja att läsa självbiografier där de på ett eller annat sätt är intresserad av personen ifråga, och oftast brukar man inte hata den. Jag har läst den här boken för att jag älskar Robert Gustafsson, för att jag är intresserad av honom som person. Så därför blir det svårt för mig att ge en ordentligt ”recension”. För ja, stilen, språket och strukturen är felfri. Så vad ska jag då säga?

Jo, jag kan faktiskt utgå från något Robert själv har sagt i samband med självbiografin. Han har påpekat att om han skulle göra det här så skulle han göra det ordentligt, inte lämna något ute. Och det har han inte heller gjort. För självklart är det många som gör det. ”Nej, det där passar sig inte” ”Nej, gud, vad ska alla tänka om mig då?”. Det finns en stor uppriktighet i boken som går rakt innanför huden. Han berättar om bland annat hypokondrin och ångesten, och mest beundransvärt är otroheten. För just den delen är särskilt smutsig, om man nu ska tänka kvällstidningar och skvaller. Att han har mått dåligt resulterar nog mest i sympati, om något.

Jag har sett ett stort antal intervjuer med denna fascinerande man och har ett flertal gånger fått höra om alla problemen. Så därför är det inget i boken som förvånar eller förfärar av de ”tyngre” bitarna. Och jag tror att de nog kan hjälpa och ge många mycket. Insikter om inte annat.
     Men man ska inte tro att detta är världens ångesthistoria. Nej, karriären med dess toppar och dalar är givetvis med. Hela boken i sig är gräsligt underhållande på hans egna träffsäkra vis, oavsett vad som beskrivs. Nödvändigtvis inte roande historier, utan all läsning ger sitt. Men när det kommer till just den biten så kryllar den av många härliga anekdoter. Roliga berättelser bakom och utanför scenen innehållande folk som Drottning Silvia till hans gamla barndomskompisar.

Inte för att jag har läst så många självbiografier egentligen, men hittills är detta utan tvekan den bästa jag läst. Till och med bättre än Ingrid Bergmans måste jag erkänna, som jag har älskat blint i fem långa år. Så pallra er iväg för att köpa detta lilla mästerverk av, åtminstone, en av Sveriges absolut roligaste män.

Emelie Eriksson
11e januari 2011

Det här inlägget postades i Emelies favoritböcker, Humor, Självbiografi, Verklighetsbaserad och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

