”Smuts” av Katarina Wennstam

När man går i skolan blir man då och då påtvingad vissa böcker i olika ämnen. Jag har alltid haft otroligt svårt för att läsa skönlitteratur när man ”måste”, oavsett om jag egentligen vill läsa boken eller inte. Ofta resulterar det i att jag aldrig blir klar (vilket konstigt nog aldrig syns i mina betyg, kan jag ärligt säga).
Men ibland så händer det något. Trots att den där lilla stressfaktorn ligger i bakgrunden så sugs jag ner i en av de där böckerna. Läslusten blir stor och jag läser ut fortare än jag behöver. Precis detta hände med Katarina Wennstams ”Smuts”.

Jonas Wahl är den framgångsrike advokaten som har allt. En vacker fru, två underbara barn, pengarna och karriären. När chansen han väntat på kommer, att kommentera en rättegång i TV, tvekar han inte. Det är en bordellmamma och hennes underhuggare som blivit åtalade under kategorin prostitution och trafficking. Men i takt med att rättegången pågår rasar också den perfekta familjefasaden. Frun Rebecca känner på sig att något är fruktansvärt fel, vad gör egentligen Jonas alla de kvällar han säger att han jobbar över?

”Spänningsroman” står det tydligt på omslaget. När jag läser det så tänker jag först och främst på deckare, även om jag utgår från att boken inte riktigt är det. Samtidigt tror jag att det är rättegången som ska stå i fokus. Men det gör den inte. Boken är en perfekt balans mellan det juridiska, de som är inblandade i den biten, och det känslomässiga i familjen. Jag älskar hur Wennstam går ner i flera karaktärer utan att förlora fokus från kärnkaraktärerna. Vi har åklagaren, den okända sexköparen och den jämställdhetskämpande reportern utöver familjemedlemmarna.

Något jag också älskar är att det alltid är något man inte vet. Det finns alltid något som ligger och skaver, snart kan något explodera, och ibland vet man inte vad. Sen är jag också förälskad i sättet hon aldrig riktigt tar ställning. Det är i alla fall hur jag upplever det. Det är massa olika vinklar och hon låter läsaren helt och hållet bestämma vad den ska tycka om det här.

Däremot så kan jag inte säga att det här är en bok för alla. Den har ett bra driv, men har man svårt för allt juridiskt är det kanske ingen höjdare. Och är man sugen på något lättsamt är väl knappast denna nedåtgående spiral något för en. Men annars otroligt läsvärd berättelse.

Emelie Eriksson
28e januari 2011

Det här inlägget postades i Samhällsfrågor, Spänning och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till ”Smuts” av Katarina Wennstam

  1. Ping: Boklördag om tre väldigt viktiga böcker « Eli läser och skriver

Kommentera

