Fallen ängel – Becca fitzpatrick

Den här boken har fått kritik för att vara en twilight rip-off och jag måste säga att när huvudkaraktärerna för första gången la märke till varandra på just en biologilektion precis som i twilight fick det mig att höja på ögonbrynen. Att den manliga huvudkaraktären är överjordiskt vacker och har galen dragningskraft  känns det väldigt Edward, men jag tycker det är synd att minsta lilla ungdomsfantasygrej kommer stämplas som copycats nu när twilight drabbat oss alla, så jag försökte läsa den utan att jämföra alltför mycket. 

Fallen ängel handlar allså om Patch som är en ganska mystisk kille med ett hånleende och ett överlägset beteende som retar Nora. Nora bor med sin mamma men är ofta ensam då mamman jobbar, hon är väldigt självständigt och det gillar jag skarpt. Patch och Nora ska göra ett skolarbete tillsammans men Patch är inte särskilt hjälpsam, de ska intervjua varandra men han vill inte svara på några frågor om sig själv och han verkar veta läskigt mycket om Nora. Han hänger på skumma ställen i staden och har stort inflytande över människor. Självklart fångar han Noras uppmärksamhet och här kommer klyschan, Nora tycker att han är dryg och skrämmande och känner tydligt att det här inte är en kille att bli kär i, men mot bättre vetande faller hon för honom. Nyfikenheten tar över förnuftet och åtrån är stormande men när sanningen kommer fram är det försent att släppa taget om Patch och nu är Nora i fara, Patch är ju ingen vanlig pojke. Patch är en fallen ängel och det tycker jag är intressant och ganska så sexigt också, men han har sina fiender och klimaxet i slutet är lite nervkittlande.

Det är en lättläst bok som jag läste på en kväll och det är en alldeles lagom bra fantasyroman för ungdomar, och Patch kan nog få det att kittlas i magen på vem som helst. Klyschig javisst, och den för tankarna direkt till Stephenie Meyer men jag tycker absolut inte att man ska rata denna bok om man är twilight-hatare, den här storyn har en annan twist och en vacker skildring av en helt annan ickemännsklig varelse.

Hade jag vart fjorton år så hade jag älskat den!

Edvina Olsson

Det här inlägget postades i Fantasy, Historia, Kärlek, Presentbok, Spänning, Ungdom. Bokmärk permalänken.

Kommentera

