”Klaras dröm” av Pia Hagmar

Många har som barn läst hästböcker. De flesta ridtjejer som ivrigt gick på ridlektioner en gång i veckan för att sedan ta med sig hästupplevelserna hem genom dessa böcker. Jag däremot läste hästböcker utan att rida. Eller, jag gick på ridlektioner i två omgångar för att jag verkligen ville kunna rida. Ville verkligen tycka att det var kul. Jag ville vara tjejerna i hästböckerna. Uppleva dessa magiska upplevelser, känna den här kontakten med hästarna. Men det hände aldrig. Dagar innan varje ridlektion fick jag ångest och efteråt var jag så lättad att jag nästan smälte. Under själva lektionerna var jag galet nervös, var rädd för hästarna och kunde inte lära mig att trensa eller sadla. Jag skumpade under trav och fick hästar som tryckte in mig i spiltväggen eller som vägrade allt annat än skritt. Jag fick aldrig uppleva den där magin som fanns i mina böcker. Men i böckerna fanns de fortfarande kvar, och jag slutade aldrig att läsa dem.

Klara är en snart tolvårig flicka som inte vill något hellre än att börja rida. Hennes mamma tycker inte att ridskolan i närheten är en riktig ridskola, så där får hon inte börja. Men när mamman helt plötsligt får ett jobb i en ny stad öppnar sig nya möjligheter. Trots att Klara måste flytta från allt hon känner väl, pappa och skola, får hon äntligen chansen… Hon får äntligen börja rida. Men det blir inte riktigt som hon tänkt sig hela vägen…

Jag älskar alla Klara-böcker i serien, men det är väl logiskt att recensera den första. Eller recensera och recensera… snarare tipsa! Främst för dem i de yngre åldrarna. Nu för tiden läser jag ut en Klara-bok på några timmar men någon med ett lägre lästempo tar det en längre stund. Men oavsett så är det lättlästa böcker, men inte på det faktautlämnande sättet. Det är bra driv rakt igenom och man får verkligen lära känna Klara och de andra karaktärerna. Allt som händer överensstämmer med personligheterna.
Klara själv är en sympatisk liten hjältinna. En väldigt mänsklig sådan som man lätt känner igen sig i.

Det som måste nämnas är hur bra skildringen av skilsmässobarn är i denna bokserie. Genom alla böcker får man uppleva hur Klara gång på gång hamnar i kläm p g a bråkande föräldrar eller en pressad pappa som inte har tid. Det berör och är träffande.

Alltså något väldigt läsvärt för de i de yngre åldrarna. Även om man saknar hästintresse. Ett tips är också den här boken som ljudbok, då Pia Hagmar själv läser. Hon har en härlig ton av en dialekt och berättar sin historia med värme. En höjdare att lyssna på när man ska sova! Och det tror jag faktiskt fungerar oavsett hur gammal man är.

Emelie Eriksson
9e september 2010

Det här inlägget postades i Barn, Emelies favoritböcker, Humor, Teböcker, Ungdom och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

