Just kids – Patti Smith

Jag hade lyssnat på Patti Smiths musik en tid när jag fick veta att hon skulle spela i Sverige på Peace and Love 2010. Hennes framträdande där var en av de mest minnesvärda konserter jag varit på. Hon klev ut på scenen med en gammeldags polaroidkamera i famnen och ett leende på läpparna. Hon fotograferade publiken och greppade micken. Mellan låtarna sa hon de mest fantastiska saker om världsfred, kärlek och ungdomens under. Hon dedikerade låtar till gamla vänner och till Mexikanska golfen(pga oljeläckaget). Där och då tog hon sig i i mitt hjärta som person, hon var då mer än en röst och en cool artist på bild.  Senare läste jag hennes bok, nu är jag helt betagen. Jag har läst hennes historia om hennes liv. Hennes och hennes livs kärleks, Robert Mapplethorpe. Patti lovade honom att berätta deras historia och efter hans död greppade hon pennan för att skriva något djupare och mer utlämnande en än dikt. Boken vände upp och ner på allt jag trodde att jag visste om poeten, modern, rockstjärnan och konstnären Patti Smith. Hon visade sig vara en sårbar, blygsam och otroligt kärleksfull människa. Den fågel hon gestaltar på bilder tagna av Robert Mapplethorpe. Hon skriver om sin stormiga födelse och fattiga uppväxt där en tro på gud förankrades. Hon skriver om att flytta långt hemifrån för att starta sig ett eget liv och beskriver med beundran de människor hon mött och vilka vänskaper som byggts upp. Ett första arbete och ett enligt mig ytterst romantiskt första möte med Robert. De tar in på Hotel chelsea och betalar hyran med sin konst. De bor vägg i vägg med legender som jag bara möter i mina vildaste drömmar och tyst sitter hon i lobbyn och iakttar dem. Patti utvecklar sin konst, hon tecknar och skriver. Robert utvecklas som fotograf och hans motiv är extrema och homoerotiska. Patti beskriver dem stundtals som skrämmande. Han utforskar sin sexualitet men deras kärlek är stark och fin vad de än genomgår och den står alltid fast. Det är en annorlunda kärlek och trots att den går emot mycket av vad jag änsålänge har för bild av kärlek så avundas jag den. Patti beskriver sin nyfikenhet till Paris och sedan sin kärlek till staden efter sitt första besök där. Det känns som en dröm. Hon skriver om möten med Jimi Hendrix och Janis Joplin och sin förkärlek till deras fjäderboor.

Patti är så mycket mer än vad jag kunde föreställa mig. Hon har skrivit en bok som inte borde lämnas oläst. En historia om två konstnärer och livets strapatser. Patti har även skrivit romaner och flera diktsamlingar har getts ut. Dem ska jag kasta mig över för detta första smakprov på hennes skrivkonst förutom hennes låttexter har verkligen tagit mig.

Edvina Olsson

Det här inlägget postades i Kärlek, Självbiografi. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Just kids – Patti Smith

  1. Anna skriver:

    mycket bra skrivet. kan inte annat än instämma, en mer fantastisk kvinna får man leta länge efter.

Kommentera

