”Kaxiga tjejers guide… till att få vad de vill ha” av Cameron Tuttle

För gud vet hur många år sedan fann jag en liten notis i en tjejtidning om ”Kaxiga tjejers guide… till att få vad de vill ha”. ”Bra present till din Sex and the city-älskande lillasyster” tror jag kommentaren sa, om jag minns rätt. Jag tyckte den lät rolig, så jag klippte ut notisen och hade den liggande länge. En dag när jag skulle åka utomlands med familjen så fick jag och min lillasyster varsin bok i semesterpresent. Och jag fick denna bok.

Jag var väldigt ung då, men insåg ändå att den hade ett humoristiskt värde. Efter att åren har gått, och efter att jag kollat i den då och då, finner jag den allt mer underhållande. Jag har alla tre som går att få tag i nu (denna, ”… till ultimata relationer”, ”… till partylivet”) men har inte läst dem på ett bra tag. Men igår natt plöjde jag igenom denna… och jag fick försöka att skratta tyst för att inte väcka de som sov i huset.

Detta är helt enkelt genialt. Den uppmuntrar kvinnor att ta för sig, älska sig själva och bara vara MER.  Den engelska orginaltiteln ”Bad girl’s guide to getting what you want” tycker jag säger mer om vad detta egentligen är. Tråkigt nog finns det ingen bra eller korrekt fungerande översättning av ”bad girl” till svenska. Men bokens innehåll spolar bort det trista ordet ”kaxig”. Detta är orginellt, galet, underhållande och ohämmat.

Boken innehåller vad en kaxig tjej är och hur du blir en, hur du skaffar en dejt, ett jobb och ett liv. Den guidar dig till gratis drinkar, hur du blir av och får en man, hur du flirtar bäst i trafiken, vad du kan göra med bl a post-its/trosskydd/chefens visitkort, hjälper dig att tolka folk i din omgivning och tipsar om hur du får hämtmat att upplevas som hemlagad. Det är svårt att sammanfatta det hela, för det är inte lite boken innehåller. Men det bästa försöket blir att låta det gå under benämningen ”galet, men otroligt underhållande”. Och vissa tips är faktiskt andvändbara på riktigt. Och ingen kan neka att man mår lite bättre efter att ha läst ur den!

Det enda jag faktiskt kan störa mig på är att jag misstänker att den svenska översättaren har tagit sig friheten att byta ut vissa namn. Jag har till exempel svårt att tro att den amerikanska författarinnan skulle sätta in bland annat Anna Lindh, Tuva Novotny, Therese Alshammar, Linda Skugge, Kronprinsessan Victoria och Ulla Skoog på listan över sina kaxiga kända tjejer. Och översättaren har nog också valt att byta ut geografiska namn. Det minns ingen amerikansk plats eller affär nämnd, men däremot så finns NK med ett flertal gånger.
Det är störigt. Och fånigt. Om man har ett sånt jävla (ursäkta) problem med att ordet ”USA” eller Bloomingdales finns med är man en tönt, och får gärna läsa en annan bok.

Nej, ”Kaxiga tjejers guide” är en grym bok som kanske inte förändrar ditt liv och gör dig till en självsäker människa (den biten får man alltid fixa själv), men den kan säkert hjälpa vissa på vägen. Om inte annat så finner man roliga partytips eller saker man kan testa på om man har lust att vara ”någon annan än sig själv” för en natt. För visst vore det roligt att ha på sig en ”förlovningsring” och halvt ljuga om att man är gift (för att sedan alltså ha sex med en kille som tror att man är det) eller under en dejt diskret ta av sig sina trosor vid bordet för att på väg till toaletten trycka dem i handen på killen? Fruktansvärt roligt tycker jag, annars en galet kul historia att dra för tjejkompisarna senare…

Emelie Eriksson
12 augusti 2010

Det här inlägget postades i Humor, Presentbok, Självhjälp och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

