”En liten hattaffär på hörnet” av Marita Conlon-McKenna

Jag var på Gotland för några veckor sedan med några nära vänner. En av dem började läsa denna bok och satt och suckade förälskat i sitt lilla hörn. Då och då uppdaterade hon mig om vad som hände, och jag blev engagerad i en historia jag egentligen inte kunde. Och det föll sig naturligt att jag ville lära känna boken på riktigt, och när min vän var klar med den lånade jag den. Och läste ut den på två dagar.

Ellie Matthews är en ung Dublinbo som tar över sin mammas hattaffär då denne avlidit. Hon satsar stort, gör om och får snabbt en trogen liten kundkrets. Men de planerade varuhusen från stans storpampar hotar de alla mindre affärerna och gör det hela lite svårare. Och i allt detta träffar hon rockmanagern Rory Dunne som tar henne med storm, men samtidigt fortsätter stilige advokaten Neil Harrington dyka upp här och var.

Detta är en mycket lättläst bok, och den passar nog bra att läsa i farten när man själv har mycket att stå i. Den är otroligt mysig, och jag sitter med mitt te och bara ler medan jag läser. Jag älskar att det är just hattar hon säljer, och att hon inte driver en vanlig modebutik. Hattar är för mig ett okänt terretorium men det gör det inte mindre tråkigt att läsa om dem.

Det enda minuset boken egentligen har i sin genrer är att den kan kännas ganska ytlig. Författaren håller mig engagerad, men jag vill ha mer! Jag vill veta mer, bli ännu mer fängslad av bokens historia. Ibland kommer jag på att jag själv tvingas fylla i de luckor historien har, för att sedan bli motbevisad av något som inte känns så relevant. Boken är full av små ”bihistorier” om folk som ska ha en hatt, och jag måste nog säga att den som fängslar mest (inklusive Ellies) är om den lilla pojken som ska ha en till hans farmors hundraårsdag.

Men oavsett om det känns ytligt eller ej så funkar det. Om man läser denna bok vet man varför, och man får hela tiden vad dessa typer av böcker utlovar. Det är en perfekt ”feel good” och i slutändan gör du det du förväntade dig göra: Ler.

Emelie Eriksson
4e augusti 2010

Det här inlägget postades i Feel good, Kärlek, Teböcker och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

