En världsomsegling under havet – Jules Verne

Jag hittade inte någon bild på den utgåvan jag har, det omslaget är så mycket vackrare än detta.En klassiker som stått i min hylla i flera år som jag gjort en mindnote om för länge sedan ” ska läsa så småningom” och nu äntligen har jag läst den. Tack och lov för att jag inte alldeles glömt bort att jag har den för det var mycket givande läsning.

Jules Verne skrev boken i slutet av 1860 talet, det är en berättelse om havets viidunder och fantastiska outforskade platser, samtidigt som den skildrar en mans förakt mot mänskligheten.

Hela världen diskuterar hett det underliga undervattenskär, som tycks bete sig som en val och förflyttar sig långa sträckor med enorm hastighet. Professor Pierre Aronnax får i uppdrag att ge sig ut på sjöss för att undersöka det man tror är ett skär och för att ge sitt uttalande om fenomenet. Han drar slutsatsen att det är en narval de har att göra med och nu ska de komma på ett sätt att oskadliggöra besten som hotar sjöfarten och rederierna. Professor Aronnax trogna tjänare och vän Conseil är också en betydande karaktär i boken. Ombord på skeppet Abraham Lincoln som är utsänt på uppdraget finns också harpuneraren Ned Land.

Vid ett möte med vad de tror är en narval stöter Proffessor Aronnax, Conseil och nyss nämnde harpunerare på en vändning i rutten som de aldrig kunde ha föreställt sig. Äventyren de får uppleva lämnar jag åt dig att läsa om. De är storslagna och mörka och samtidigt som du myser så ryser du ibland åt de kulisser och scenarier som Verne målar upp. Dock så är det mest intressanta med denna bok enligt mig, karaktären Kapten Nemo, som är alldeles för mer än vad jag kan beskriva. Mannen med ett förflutet som fick honom att vända ryggen åt ett liv bland människor.

                                                                                  Edvina Olsson

Det här inlägget postades i Fakta, Fantasy, Skräck, Ungdom. Bokmärk permalänken.

Kommentera

