”Mitt namn är Moore – Roger Moore” av Roger Moore

På min senaste födelsedag fick jag ett antal böcker av min mormor och nästan alla var filmrelaterade. Någon var om Zarah Leander, en annan om Judy Garland, och i högen fann jag också Roger Moores självbiografi: ”Mitt namn är Moore – Roger Moore” (eller ”My word is Bond” ifall man föredrar den engelska orginaltiteln). Moores bok tilltalade mig snabbt mest, men endast för att det var en självbiografi. Jag har aldrig gillat biografier av andra, då jag anser att det känns fejk och svårtrott och dessutom oetiskt att stå för vad någon annan känner. Så att Moores bok var skriven av sig själv gladde mig, men annars var det inte mycket som fick mig att vilja läsa den direkt. Jag visste inget om honom förutom att han spelat James Bond. Och jag hade inte ens sett en Bondfilm där han medverkat. Så varför skulle då detta vara intressant för mig?

En dag bestämde jag mig plötsligt ambitiöst för att lära mig en otrolig massa om den gamla filmstjärnan. Eftersom jag är en obotlig filmnörd så finns det inget som kan få mig tro att jag kan veta för lite. Och ja… Som man kan tro fick jag lära mig en hel del. Och lustigt nog inte bara om Roger Moore själv. Han har varit inblandat i en hel del. Förutom en del saker om livet ingår även historiska och internationella ting som inte rör just filmbranschen.

Att beskriva handlingen i en självbiografi känns ju ganska dödfött. I en vanlig bok eller i annan mer dramaturgisk berättarform så fortgår berättelsen med ett mål, ett gäng dramaturgiska kurvor och ett mer komprimerat händelseformat. Självbiografin är (bör vara) personligt skriven och är mer övertäckande med ett antal djupdykningar i speciella episoder ur livet. Huvudpersonen riktar sig ofta starkt mot läsaren och är förstås medveten vad som ska ske innan läsaren får reda på det, vilket ibland märks.

Roger Moore är mycket personlig i sin berättelse om sig själv, vilket är härligt. Men ännu härligare är att han verkar otroligt uppriktig. Inte bara mot läsaren, utan också mot sig själv. Han står för det han inte är stolt över, men försöker inte heller förminska sig själv och sticka under stolen med det bra han gjort.

Något jag måste erkänna överraskade mig var Moores frikostighet gällande sexuella detaljer. Han är ju faktiskt 83 år och man kan inte komma från att det är en ”gammal gubbe”-ålder. Och gamla gubbar, eller tanter för den delen, är väl inte precis världskända för att prata om sex – på något sätt. Men Moore gör det på alla sätt, vilket är härligt att se. Under läsandet har jag svårt att tro att han är så gammal som han är. Han är så gammal sidans årtal säger, framtill ungefär 50 – där stannar mitt åldrande av mannen. Ja, han känns verkligen ung i sinnet!

Om man gillar filmstjärnor och (kanske ibland emot sin vilja) imponeras av kända namn är detta en fröjd att läsa. Moore har många roliga små historier på lager innehållande bl a Tony Curtis, Audrey Hepburn och Cary Grant. Ett exempel är när han, Liza Minnelli och deras sällskap var i Venedig och efter en god middag åkt på en gondoltur. Spontant eller p g a vin minns jag ej, men hur som helst så började Liza Minnelli att sjunga en av hennes kändaste sånger. Varav en arg italienare hade stuckit ut huvudet ur ett fönster och vrålat: ”Vem fan tror du att du är?! Liza Minnelli, eller?!”.
Självbiografin är starkt genomsyrad av denna sorts humor vilket förutom att vara allmänt trevligt också väger upp lite av det faktum att det är just en självbiografi. För det går inte att komma undan med att dessa böcker kan vara lite mer svårsmälta eftersom det finns inget mål eller större driv i historien. Man läser för att man vill veta mer, och om man inte har minsta motivation till att läsa om Roger Moore så kommer man inte införskaffa sig boken. Men p g a humorn och den personliga klangen så kommer den som vill läsa boken inte bli besviken.

Emelie Eriksson

Det här inlägget postades i Självbiografi och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

