Early in the morning 7/7 2010

Idén till detta föddes när jag på min blogg sågade siten bokhora och min champinjon och vän Emelie kom med förslaget: låt oss skapa en bokblogg och låt oss kalla den bokevolution. Elementärt min kära Miss Eriksson, dock så vill jag förtydliga att även om jag sågade bokhororna är detta inget jag gör för att på något sätt kliva på dem. Jag gör detta för att nu kan jag skildra min kärlek till böcker på mitt eget sätt, ett sätt som iallafall jag skulle tycka om att läsa. Vi delar på denna blogg och vi skriver oberoende av varandra, alltså besparas allas själar från enformighet.  Emelie och jag är olika, vi kommer att läsa olika böcker och formulera oss olika, men det vi delar är intresset(och en lång vänskap men det är för tillfället oväsentligt). Jag har älskat att läsa så länge jag kan minnas. Jag var med i en bokklubb som liten, läslusen tror jag att den hette. Det innebar att varje månad damp det ner två böcker i min brevlåda. Något annat jag minns är när jag läste Harry Potter för första gången. Jag hade inte hört talas om böckerna innan men första filmen var påväg och jag frågade min faster om vi kunde gå på filmen som verkade intressant, hon sa att jag måste läsa boken först och med ungefär en vecka kvar fram tills filmpremiären tänkte hon att nu skulle hon allt vara lite lurig. ”Om du läser ut boken innan premiären så bjuder jag dig på bion” sa hon och tänkte inte en chans att min brorsdotter på åtta bast hinner det. Klart som fan att jag hann. Jag var ju fast efter att ha sett omslaget, nu när jag för första gången tänker tillbaks på hur det började med just min Harry Potter läsning känner jag hur det svindlar. Det är verkligen nio år sedan det började och serien har följt mig och jag har följt serien, den idoga väntan på de nästkommande böckerna och känslan av att slå upp den nya boken med fortsättningen om de karaktärer som blev och är mina bästa vänner. Jag har ju blivit äldre med dem, böckerna ändrade karaktär och jag likaså, vi blev alla äldre och andra sätt att handla infann sig. Nya tankegångar likaså och den sjunde boken om någon bidrog med nya insikter, fantastiska insikter. Avsikten med mitt första inlägg här var inte att hylla J.K Rowling och uttrycka min kärlek till serien om Harry Potter men samtidigt som jag skrev så kom jag ju på, att utan den författarinnan skulle inte jag sitta här och skriva det introducerande inlägget på denna blogg vars tema är min stora passion, böcker. Så tack du underbara kvinna för att förde mig rakt in i böckernas värld. Jag heter Edvina och är i mina bästa år vilket jag alltid kommer vara oavsett hur många ljus det är på tårtan. Jag ska efter sommarlovet börja i tvåan på gymnasiet, jag går europaprogrammet vilket innebär att jag ska härifrån när mina kurser är slut. Bort och iväg, jag vill inte dö nyfiken som Babbens bok heter, och världen väntar. Jag vill se allt, en vän skrev en gång på baksidan av en tavla hon målat till mig: ”bara för att din nyfikenhet alltid kommer att vara större än ditt förstånd”.  Fan nu blev det för pretentiöst och det är tredje gången jag använder det ordet tillnärmelsevist seriöst idag. Allt jag vill är att berätta om mig själv, om hur jag ofta tvivlar på människan men tror på kärleken, om hur jag drömmer stort men fortfarande har förmågan att vara tillfreds, om hur jag det senaste året bytte skönlitteraturen mot kurslitteraturen men att jag är på min väg tillbaka nu och hur bra det känns. Det är mycket tack vare att jag längtat efter att inte kunna lägga ifrån mig en bok och sedan önska att jag inte läst den så fort. Det är imponerande hur duktig man blir på att göra saker med en hand och utan att ta näsan ur boken. Skär dock inte tomater, det blir galet kladdigt och något blodigt. Äh kommer jag någongång på något om mig själv som jag vill nämna så gör jag helt enkelt det, jag ska sova nu. Jag jobbar i en bokhandel och ÄLSKAR varje sekund av det men för att kunna lägga varje minnsevärd bok på minnet måste jag krypa till kojs. Mitt nästa inlägg här kommer att vara en recension på klassikern En världsomsegling under havet, av Jules Verne. Mycket nöje.

Edvina Olsson

 

 

Det här inlägget postades i Om bokevolution. Bokmärk permalänken.

Kommentera

